BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, April 25, 2011

█▓▒░► ● BERITA● ◄░▒▓█

Sempena Hari Air Sedunia : ABASS Mahu Rakyat Lebih Bertanggungjawab


PUTRAJAYA : Air adalah keperluan seharian, namun keadaan semasa menjadikan sumber air bersih semakin sukar diperoleh tambahan proses merawatnya juga semakin rumit.


Mengambil tanggungjawab menjelaskan hal itu, Konsortium Abass Sdn Bhd (ABASS) hari ini mengadakan hari terbuka untu menerangkan kepada masyarakat terutama golongan muda dan pelajar mengenai proses rawatan air bagi penghasilan air terawat yang berkualiti tinggi.


Penganjurannya juga diadakan sempena sambutan Hari Air Sedunia 2011 peringkat kebangsaan.


Program yang diadakan di Loji Pembersihan Air Sungai Semenyih ini dihadiri kira-kira 300 pelajar di sekitar Selangor dan Putrajaya. Turut serta ahli Kelab Sukan dan Rekreasi Perangsang Selangor.


Menurut Pengurus Kanan, Perhubungan Awam dan Kerajaan ABASS, Sazli Mohd Salleh, para pengunjung diberi taklimat prosedur-prosedur dan kaedah-kaedah rawatan air minuman.


“Pendedahan kepada golongan muda ini amat penting bagi menerangkan kepada mereka kerumitan dalam penghasilan air minuman yang bersih serta berkualiti serta mengikut piawaian yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan dan Perjanjian Konsesi.


“Selain itu, pendedahan dan maklumat ini penting bagi menyedarkan masyarakat tentang pentingnya menjaga sumber-sumber air agar ianya terpelihara dari pencemaran agar ianya mudah untuk dirawat,” katanya.


Menurut Sazli orang ramai perlu mengetahui cara memproses air dari sungai dan cara rawatannya bagi memberi kesedaran kepada mereka akan kepentingan menjaga kebersihan sungai di negara ini.


“Mendidik masyakat menjaga sumber air sejak dari rumah atau kilang cukup penting kerana bahan-bahan yang tidak diperlukan terpaksa ditapis sebelum proses rawatan dilakukan,” katanya.


Pengunjung-pengunjung juga berpeluang melawat ruang pameran, menyertai kuiz am dan juga aktiviti-aktiviti berkaitan air minuman.
Konsortium ABASS adalah syarikat yang membekalkan air terawat kepada pengguna-pengguna di Putrajaya, Cyberjaya, Sepang, Hulu Selangor Kuala Langat dan Petaling.

0 comments: