BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, April 25, 2011

█▓▒► ● Kempen Kesedaran Penjimatan Air● ◄▒▓█

Kementerian Tenaga Air dan Komunikasi (KTAK) dengan kerjasama Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) sedang menjalankan Kempen Kesedaran Penjimatan Air Peringkat Kebangsaan selama 24 bulan bermula dari Julai 2006 sehingga Jun 2008. 
Objektif utama kempen ialah mempertingkatkan kesedaran pengguna dalam penjimatan air secara rasional dan mempromosikan penjimatan air menerusi pemberian maklumat kepada pengguna serta mendidik mereka dalam isu-isu yang berkaitan dengan penjimatan air serta penggunaan lestari seperti mengurangkan pencemaran air, penggunaan semula dan ‘Penuaian Air Hujan’. 
  Kempen ini mensasarkan penjimatan air di Malaysia yang akan dinilai melalui pengurangan penggunaan air sektor domestik sebanyak 10 peratus yang akan dinilai selepas tempoh kempen berakhir.Kempen ini telah pun dilancarkan secara rasminya pada 31 Julai 2006 di Hotel Nikko, Kuala Lumpur. Pelancaran kempen disempurnakan oleh Yang Berhormat Menteri, Dato’ Seri Dr. Lim Keng Yaik di majlis yang dihadiri oleh wakil syarikat dan operator bekalan air seluruh negara, wakil-wakil media dan pelajar-pelajar sekolah. Semasa hari pelancaran ini juga, maskot kempen iaitu ‘Kapten Aquair’ juga diperkenalkan kepada umum. 
Sepanjang tempoh kempen berlangsung, aktiviti giat dijalankan secara berterusan dan berperingkat-peringkat dan kini telah pun memasuki fasa kedua kempen. Promosi penjimatan air secara berperingkat dengan mengedarkan kalendar, ‘sahabat air info pack’, barangan seperti topi, t-shirt dan risalah-risalah tentang cara-cara menjimatkan air dan mengelakkan pembaziran.
  Pada 22 Mei 2007, pelancaran semula kempen dengan kerjasama FOMCA telah diadakan di Berjaya Times Square sempena Sambutan Hari Air Sedunia yang juga telah disempurnakan oleh Yang Berhormat Menteri, Dato’ Seri Dr. Lim Keng Yaik.
  Kempen yang akan berakhir pada Jun 2008 diharapkan membuahkan hasil yang diharapkan dan mencapai sasaran 10 peratus pengurangan penggunaan air sektor domestik. Hasil kerjasama semua pihak, kementerian, agensi-agensi berkaitan, operator-operator bekalan air seluruh negara, serta individu khususnya pengguna, dengan kempen yang berterusan, kesedaran betapa pentingnya mengelakkan pembaziran air untuk kepentingan masa hadapan.


0 comments: